لوگو پروان آکادمی

پیش از 50 اصطلاح رایج در مکالمات زبان انگلیسی

اصطلاح رایج در مکالمات زبان انگلیسی کم نیستند، باید بدانید که در هر موقعیتی همیشه اصطلاحاتی وجود دارند که می توان از آن ها برای مکالمه ای اختصاصی استفاده کرد. در زبان انگلیسی، همانند زبان شیرین فارسی بسیاری از کلمات، عبارت ها و اصطلاحات بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل، در ادامه به بررسی این اصطلاحات به صورت مختصر ولی مفید می پردازیم.

  1. I’m sorry, I don’t understand

معنی: ببخشید – متوجه نشدم.

شما معمولاً زمانی از این عبارت استفاده می‌کنید که بخواهید به صورت مودبانه به مخاطب بفهمانید که به راحتی موضوع را متوجه نشده‌اید. عمدتاً در مواردی همچون پرسش سوال یا در هنگام بحث کردن می‌توان از این اصطلاح استفاده کرد.

  1. Good for you!

معنی: خوش به حالت!

زمانی که فردی به خاطر تلاش یا خوش شانسی به موفقیتی می رسد از این عبارت برای وی استفاده می کنند.

  1. So Hey, what’s new?

معنی : خب، چه خبر؟

یکی از عبارات بسیار متداول و رایج است که در زبان فارسی هم زیاد با معنی خب، چه خبر؟ روبرو می شویم.  این یک عبارت زمینه ای برای ادامه صحبت با مخاطب می تواند باشد.

  1. How are you?

معنی : چطوری؟

این عبارت به توضیح و تفسیر خاصی نیاز ندارد. به این دلیل که معنی آن کاملاً واضح است و در مکالمات روزمره قطعاً به کار می آید.

  1. Can’t complain

معنی: ای، بد نیست(نمی توان شکایتی کرد.)

زمانی که اوضاع بر وفق مراد است می توانید از این عبارت به عنوان اصطلاح رایج در مکالمات زبان انگلیسی استفاده کنید.

  1. Long time no see.

((جهت آموزش زبان انگلیسی کلیک کنید))

معنی: خیلی وقته ندیدمت.

در مکالمات غیر رسمی زبان انگلیسی، این عبارت به شدت رایج است و مورد کاربرد قرار می گیرد. زمانی که با شخصی برخورد می کنید که مدت زمان زیادی گذشته است و وی را ندیده باشید، از این عبارات می توانید استفاده کنید.

  1. Oh my God!

معنی: اوه خدای من!

قطعاً اگر فیلم زبان اصلی انگلیسی هم دیده باشید، با این عبارات زیاد روبرو شده اید و جزء اصطلاحات بسیار رایج در زبان و مکالمات انگلیسی برای تأکید احساسات به کار می آید. معمولاً در هنگام تعجب، عصبانیت و… می توان از این عبارت استفاده کرد.

  1. Nice to meet you.

معنی: خوشحالم که با شما آشنا شدم.

این عبارت می تواند رسمی و غیر رسمی باشد و به عنوان عبارتی در حین خوشامدگویی به کار می آید. در هنگام دیدار با دوستان، جلسات کاری و… می توانید از این عبارات استفاده کنید.

  1. For sure

اصطلاح رایج در مکالمات زبان انگلیسی

معنی: حتماً

برای پاسخ به بسیاری از مکالمات رومزه از این اصطلاح رایج می توانید استفاده کنید. به عنوان مثال:

Can you buy a pineapple when you get home?

می توانی در هنگام برگشت به خانه، آناناس بخری؟

For sure.

حتماً.

  • What do you do for a living?

معنی: شغلت چیه؟

در بین اصطلاح رایج در مکالمات زبان انگلیسی قطعاً این عبارت را هم نمی توان نادیده بگیرید؛ چراکه بسیار پیش می آید که در هنگام آشنایی با افراد مختلف این سؤال را از آن ها بپرسید.

 

  • I get it/ I got it.

معنی: فهمیدم/ گرفتم.

این عبارت به معنی درک کردن است و به زبان عامیانه تر به کار می آید.

  • I’m sorry, I didn’t catch that.

معنی: متاسفم، متوجه نشدم.

زمانی که شما سخن فرد مقابل را به درستی متوجه نمی شوید، از این عبارت در زبان انگلیسی می توانید استفاده کنید. به حق می توان گفت که جزء عبارت های بسیار رایج است که باید آن را یاد بگیرید.

  • Did I get you right?

معنی: درست متوجه شدم؟

در شرایطی ممکن است طرف مقابل شما، کاری را انجام دهید که واقعاً انتظار آن را ندارید و در این شرایط، از این عبارت بهتر است استفاده کنید.

  • Please speak louder.

معنی: لطفاً بلند صحبت کنید.

اگر بخواهیم بگوییم که این اصطلاح هم یکی از انواع اصطلاح رایج در مکالمات زبان انگلیسی است، بهتر است بگوییم که بیشتر در هنگام مصاحبه های کاری و شاید صحبت های شخصی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • To buy something

معنی: برای خریدن چیزی

دقیقاً نمی توان گفت که معنی گفته شده منظور ما را می رساند. توجه داشته باشید که این اصطلاح زمانی به کار می آید که شما به درستی و حقیقت چیزی باور داشته باشید. معمولاً یک اصطلاح عامیانه است که شما در هنگام صحبت با دوستان و آشنایان خود می توانید از آن استفاده کنید.

  • Excuse me, what time is it?

اصطلاح رایج در مکالمات زبان انگلیسی

معنی: ببخشید، ساعت چنده؟

قطعاً در زبان فارسی هم زیاد با این عبارت روبرو شده اید و نمی توان گفت که انتظارش را نداشتید که در زبان انگلیسی هم یک اصطلاح عامیانه و پرتکرار نباشد. معمولاً زیاد پیش می آید که شما در زبان انگلیسی از این اصطلاح استفاده کنید.

  • I can tell

معنی: من می تونم بگم

این اصطلاح به معنی های متعدد دیگری هم کاربرد دارد.. یعنی به معنی می فهمم، می دانم و متوجه می شوم هم می توان از آن استفاده کرد.

  • Can I help you with anything?

معنی: آیا می توانم در هر کاری به شما کمک کنم؟

اگر بخواهیم به عنوان یک اصطلاح رایج در مکالمات زبان انگلیسی به آن نگاه کنیم، معمولاً در هنگام انتخاب محصولی در فروشگاه  بسیار با آن روبرو خواهید شد. اگر قطعاً یادگیری زبان انگلیسی را دارید، این عبارت را هرچه سریعتر یاد بگیرید که به کار می آید.

  • Off the hook

معنی: معرکه، فوق العاده

زمانی که چیزی برای شما بسیار سرگرم کننده و جالب باشد، قطعاً از این اصطلاح رایج در زبان انگلیسی استفاده می کنید.

  • How much does this cost?

معنی: قیمت این چقدر است؟

برای پرسش از فروشنده شما از این عبارت در زبان انگلیسی باید استفاده کنید و البته که بسیار پرکاربرد و رایج است.

  • Bummer

معنی: آزاردهنده

این اصطلاح رایج در مکالمات زبان انگلیسی به معنی مأیوس کننده، ناخوشایند و… هم به کار می آید. زمانی که انتظار یک اتفاق ناخوشایند را نداشته باشید می توانید از این اصطلاح استفاده کنید.

  • That’s a good point

بیشتر بخوانید: زبان انگلیسی چیست و یاد گرفتن آن چه تأثیری در زندگی ما دارد؟

معنی: نکته خوبی است.

زمانی که قصد تأیید و تشویق کاری را دارید، می توانید از این اصطلاح به راحتی در زبان انگلیسی استفاده کنید. عمدتاً در گفتگوهای رسمی و غیر رسمی بسیار از این عبارت انگلیسی زبانان استفاده می کنند.

  • That’s so true

معنی: کاملاً درست است.

زمانی که با حرف و ایده ای موافقت شدید داشته باشید، از این اصطلاح رایج می توانید استفاده کنید.

  • Get over it

معنی : تمامش کن.

این اصطلاح به معنای ولش کن هم می تواند به کار آید. زمانی که به چیزی خیلی فکر می کنید و تماماً ذهن شما را درگیر می کند، می توانید از این اصطلاح استفاده کنید. معمولاً در مکالمه های غیر رسمی از این عبارت استفاده می کنند.

  • I totally agree with you

معنی: من کاملاً با شما موافقم.

در گفتگوهای رسمی و غیر رسمی از این عبارت می توانید استفاده کنید و چیزی شبیه That’s so true است که شما باید بدانید که در چه شرایطی، بهتر است از کدام استفاده کنید.

  • Don’t take it to heart

معنی: به دل نگیرید.

می توان گفت این اصطلاح رایج در مکالمات زبان انگلیسی برای جلوگیری از ناراحتی فرد مقابل است؛ زیرا شما قرار است صحبتی داشته باشید که جنبه انتقاد دارد.

  • I see what you mean

اصطلاح رایج در مکالمات زبان انگلیسی

معنی: متوجه منظورت شدم.

زمانی که شما درک می کنید که شخص مورد نظر به چه چیزی اشاره می کند، معمولاً از این اصطلاح عامیانه می توانید استفاده کنید. در مکالمات روزمره و رسمی و غیر رسمی انگلیسی این عبارت بسیار رایج است.

  • I appreciate that.

معنی: جبران می کنم.

در مکالمات روزمره قطعاً این اصطلاح را نمی توان فراموش کرد. بسیاری از مواقع پیش می آید که کاری برای ما فردی خاص انجام می دهد و ما باید از این عبارت برای تشکر از وی استفاده کنیم.

  • Let’s agree to disagree.

معنی: بیا به این نتیجه برسیم که نظراتمون متفاوته.

زمانی که شما به همراه عده ای دیگر نظر مختلفی دارید و به یک نظر مشترک نمی رسید، می توانید از این اصطلاح رایج در مکالمات زبان انگلیسی استفاده کنید. این عبارت بیشتر جنبه احترام گذاشتن به عقاید را در بر دارد و برای جلوگیری از بحث و جدل به کار می آید.

  • That’s so kind of you

معنی: این نهایت لطفا شما است.

قطعاً این عبارت را باید یکی از پراستفاده ترین عبارت های زبان انگلیسی در مکالمات رایج معرفی کرد. زمانی که فردی کاری برای شکا انجام می دهد و شما انتظار انجام را نداشته اید، می توانید از این عبارت رایج استفاده کنید.

  • I’m afraid I have to disagree

بیشتر بخوانید:  سلام به انگلیسی با بیش از 40 روش سلام کردن

معنی: متأسفانه باید مخالفت کنم.

هنگامی که نظر شخصی شما مخالف نظر دیگر اعضاء جمع است، از این عبارت در مکالمه روزمره، رسمی و غیر رسمی خود می توانید استفاده کنید؛ همچنین زمانی که فرد دیگری نظر خود را اعلام می کند و شما مخالف نظر وی هستید، استفاده از این عبارت کاملاً معقولانه است.

  • I owe you one

معنی: من به تو یکی بدهکارم

در اصطلاح معنی این عبارت این است که یکی طلب تو یا اینکه جبران می کنم. زمانی که شما قرار است لطف کسی را جبران کنید، می توانید از اصطلاح رایج در مکالمات زبان انگلیسی استفاده کنید.

  • I don’t think that’s quite right

معنی: به نظر من این کاملا درست نیست.

فکر نمی کنم این صحیح باشه، معنی عامیانه عبارتی است که گفته شد. زمانی که با نظر شخص دیگری مخالف هستید و قصد دارید که مودبانه در مورد آن صحبت کنید، از این اصطلاح می توانید استفاده کنید. این عبارت کاملاً با حفظ احترام نظر شما را بیان می کند.

  • Oh,That explains it!

معنی: پس قضیه از این قرار بوده!

هنگامی که از قضیه ای که شک داشته اید، به شکلی مطمئن خبر دار می شوید، معمولاً در مکالمات روزمره زبان انگلیسی، از این عبارت می توانید استفاده کنید. این اصطلاح هم یکی از پر استفاده ترین ها به شمار می آید.

  • That’s not what I had in mind.

اصطلاح رایج در مکالمات زبان انگلیسی

معنی: منظور من این نبود.

زمانی که در مورد کاری ناراضی هستید، از این عبارت می توانید استفاده کنید. معمولاً اگر به قضیه ای جوری نگاه کنید ولی در عوض واقعیت جور دیگری باشد، از این اصطلاح می توانید استفاده کنید.

  • You screwed up!

معنی: گند زدی!

اگر اعضا دوست، خانواده یا کاری شما مرتکب کار اشباهی شوند که بار ضرر آن بسیار زیاد باشید، عمدتاً از این اصطلاح می توانید استفاده کنید.

  • How’s life?

معنی : زندگی چطو می گذرد؟

این اصطلاح رایج در مکالمات زبان انگلیسی معمولاً در دورهمی های دوستانه و خانوادگی بیشتر گفته می شود و زمانی به کار می آید، شما قصد دارید که در مورد روحیه اعضاء خانواده و دوستان خود اطلاعاتی را به دست آورید.

  • Can you explain that again, please?

معنی: میشه دوباره توضیح بدین لطفا؟

اگر به نتیجه ای که انتظار داشته اید، در کاری دست پیدا نکنید، عمدتاً از این عبارت در زبان انگلیسی استفاده می کنید. معمولاً این عبارت بیشتر برای مکالمات رسمی، تحصیلی و کاری می تواند مناسب باشد.

  • Could be better.

معنی: می تواند بهتر باشد.

بسیار پیش آمده است که در کاری ضعیف عمل کرده اید و از معنی این عبارت استفاده می کنید. در زبان انگلیسی هم این عبارت بسیار کاربردی و رایج است و معمولاً در مکالمات رسمی و غیر رسمی از آن استفاده می کنند.

  • I’m not so sure about that

معنی: من در این مورد چندان مطمئن نیستم.

هنگامی که به انجام کاری و نتیجه آن چندان اعتماد و اطمینانی ندارید، به راحتی در زبان انگلیسی می توانید از این عبارت استفاده کنید. به هر حال، اگر شک و تردیدی برای انجام فعالیتی دارید، بهتر است از این عبارت رایج زبان انگلیسی استفاده کنید.

  • Things happen

معنی: پیش می آید.

این عبارت علاوه بر معنی فوق می تواند به معنی عجیب نیست هم به کار آید. زندگی پر از چالش است و زبان انگلیسی برای این مواقع هم اصطلاح جالبی را مطرح کرده است که رایج بوده و می توانید از آن استفاده کنید.

  • I’ll be there in a few minutes.

معنی: من تا چند دقیقه دیگر آنجا خواهم بود.

این اصطلاح رایج در مکالمات زبان انگلیسی را در مکالمه های زبان فارسی هم قطعاً زیاد شنیده اید. زمانی که قرار است با فردی ملاقات کنید و بهترین کار است که به وی اطلاع دهید که هرچه زودتر به مقصد خواهید رسید، این عبارت بهترین جمله ای است که می توانید به کار ببرید.

  • You’ve got to be kidding me!

اصطلاح رایج در مکالمات زبان انگلیسی

معنی: داری با من شوخی می کنی!

وقتی باور کردن چیزی برای شما سخت است، در مکالمه خود می توانید از این عبارت استفاده کنید. می توان گفت یکی از رایج ترین عبارت های موجود در مکالمه های زبان انگلیسی به شمار می آید که نمی توان آن را نادیده گرفت.

  • Sorry, I’m running late.

معنی : ببخشید دیر اومدم.

به هر حال اگر در هنگام ملاقات با فردی، دیر به قرار خود برسید، این اصطلاح رایج در مکالمات زبان انگلیسی به کمک شما می آید و می توانید از آن استفاده کنید.

  • So sorry to hear that

معنی : از شنیدن آن بسیار متاسفم.

در مکالمه های رسمی و غیر رسمی از این اصطلاح می توان استفاده کرد. به عنوان مثال بعد از خبر تصادف یکی از آشنایان، استفاده از این عبارت در زبان انگلیسی را نمی توان نادیده گرفت.

  • Let’s get together soon.

معنی: بیایید زودتر دور هم جمع شویم.

برای دعوت از آشنایان و دوستان معمولاً این عبارت کاربردی را می تون مورد استفاده قرار داد. به هر حال، برای دیدار با بسیاری از افرادی که مورد علاقه هستند، استفاده از این عبارت می تواند بسیار به جا و درست باشد.

  • For real.

معنی: واقعاً.

این اصطلاح را می توان معادل اصطلاحات دیگری همچون Honestly و Seriously هم در نظر گرفت. زمانی که در مورد مسئله ای بسیار متعجب می شوید، بهتر است در مکالمه زبان انگلیسی خود از این اصطلاح عامیانه استفاده کنید که عمدتاً برای مکالمه غیررسمی و خودمانی مناسب است.

  • I’m sorry, I can’t make it.

معنی: متاسفم، نمی توانم آن را انجام دهم.

زمانی که نمی توانید کار و فعالیت خاصی را انجام دهید، معمولاً از این عبارت استفاده می کنید. به هر حال، ممکن است در یک قرار ملاقات نتوانید به راحتی شرکت کنید. بهترین عبارتی که می توانید به کار ببرید همین جمله ساده و کاربردی است.

  • There you go!

بیشتر بخوانید: معرفی 14 تا از بهترین اپلیکیشن های آموزش زبان انگلیسی

معنی: بفرمایید!

زمانی که شما محصول و کالایی را از فروشنده درخواست می کنید و سپس آن را به شما می دهند، طرف مقابل در مکالمه زبان انگلیسی از این اصطلاح استفاده می کند و معمولاً یکی از رایج ترین ها به شمار می آید. بستگی به موقعیت ممکن است به معنای بفرما، نگفتم هم تعبیر شود.

  • Would you like to come over for dinner؟

معنی: دوست داری برای شام بیایی؟

در مکالمه های زبان انگلیسی برای دعوت دیگران برای قرار شام، از این عبارت می توانید استفاده کنید. معمولاً اگر مکالمه  شما غیر رسمی و دوستانه باشد، بهتر است که این اصطلاح رایج در مکالمات زبان انگلیسی را فراموش نکنید.

  • That’s a good one

معنی: بامزه بود.

معمولاً برای پاسخ به لطیفه و جوک های خنده داری که بقیه تعریف می کنند، می توان از این اصطلاح استفاده کرد. در مواردی هم ممکن است که بخواهید از این اصطلاح برای کنایه و طعنه به جمله فرد دیگری استفاده کنید.

  • How was your day?

معنی: روزت چطور بود؟

بسیار در مکالمات روزمره انگلیسی زبانان این عبارت دیده می شود و عمدتاً این عبارت نشان می دهد که شما قصد دارید اطلاعات بیشتری در مورد روند زندگی طرف مقابل به دست آورید.

  • Where were we?

اصطلاح رایج در مکالمات زبان انگلیسی

معنی: کجا بودیم؟

هنگامی که در زمان صحبت کردن در مورد مسئله ای، به ناگاه حواس شما پرت می شود یا قصد دارید که در مورد موضوعی دوباره با فردی آن را ادامه دهید، از این عبارت رایج می توانید از این اصطلاح رایج در مکالمات زبان انگلیسی استفاده کنید.

  • I freak out

معنی: شوکه شدم!

این اصطلاح به معنی جا خوردن در مورد موضوعی هم می تواند باشد. در شرایطی که احساساتی می شوید و هیجان زده هستید، بهتر است در مکالمه زبان انگلیسی خود از این اصطلاح استفاده کنید.

  • Fingers crossed.

معنی: اگر خدا بخواهد.

زمانی که نسبت به نتیجه کاری مطمئن نیستید و آن را به سرنوشت واگذار می کنید، در مکالمه زبان انگلیس خود می توانید از این اصطلاح استفاده کنید.

  • Congratulations.

معنی: تبریک می گم.

این اصطلاح رایج در مکالمات زبان انگلیسی زمانی به کار می آید که قصد دارید به تشویق فردی بابت اتفاقی که پیش آمده است بپردازید. این اتفاق می تواند متولد شدن فرزند باشد، فارغ التحصیلی یا هر نوع اتفاق خوشایند دیگر باشد.

  • Thank you so much

معنی : خیلی ممنونم.

یکی از اصطلاحات قدردانی و تشکر است که بسیار در مکالمه های زبان انگلیسی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • I’m starving

معنی: خیلی گرسنه ام.

زمانی که در مکالمه قصد دارید دارید به طرف مقابل بهمانید که چقدر گرسنه هستید، می توانید از این اصطلاح رایج در مکالمات زبان انگلیسی استفاده کنید.

  • I’m beat

معنی: خیلی خسته ام.

بعد از یک روز کاری سخت قطعاً این اصطلاحی است که در مکالمه خود به کار می برید. عمدتاً در مکالمات دوستان و غیر رسمی می توان از این اصطلاح استفاده کرد.

  • Take it easy.

معنی : سخت نگیر.

عمدتاً در جمع های دوستانه و دورهمی ها از این اصطلاح انگلیسی زبان ها استفاده می کنند و یکی از رایج ترین ها به شمار می آید. البته معنای دیگری هم که دارد این است که خونسرد باش یا آرام باش.

  • Take your time

معنی: عجله نکن.

وقتی دوست دارید که کسی با صبر و حوصله کار خود را انجام دهد، در مکالمه زبان انگلیسی خود می توانید از این اصطلاح رایج استفاده کنید.

سخن پایانی

در مورد انواع اصطلاح رایج در مکالمات زبان انگلیسی به صورت مختصر ولی مفید که خارج از حوصله کاربرد نباشد با شما صحبت کردیم. بهتر است بدانید که زبان انگلیسی امروزه به عنوان یک زبان بین المللی، قطعاً شیرینی و زیبایی خود را دارد. با وجود یادگیری این اصطلاحات قطعاً به آن چه در مورد این زبان گفته شد، پی خواهید برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *