لوگو پروان آکادمی

زبان انگلیسی چیست و یاد گرفتن آن چه تأثیری در زندگی ما دارد؟

زبان انگلیسی چیست؟ این سؤالی است که هر شخصی برای یادگیری این زبان با آن مواجه می‌شود به همین دلیل در این مطلب به این موضوع پرداخته‌ایم تا هر اطلاعاتی که در مورد زبان انگلیسی لازم دارید را کسب کنید. زبان انگلیسی زبانی با تعدادی لغات یا همان واژگان انگلیسی است که با آرایش و دستور خاصی که به آن گرامر یا همان دستور زبان می‌گویند، در جمله قرار می‌گیرند و مفهوم خاصی را به مخاطب منتقل می‌کنند. اگر همین زبان مکالمه و جملات کاربردی در مهارت‌های لیسنینگ یا اسپیکینگ خود را نشان دهند، این زبان به صورت آوایی یا تلفظ نمود پیدا می‌کند.زبان انگلیسی به زبان آمریکایی شباهت زیادی دارد؛

((جهت آموزش زبان انگلیسی کلیک کنید))

اما تفاوت‌هایی زیر آن باعث شده نسبت به زبان امریکایی کاربرد بیشتری داشته باشد و به عنوان زبان بین‌المللی استفاده شود. حال با تعریف ساده زبان انگلیسی و اینکه زبان انگلیسی چیست آشنا شدید؛ اما برای اینکه بدانید برای یادگیری این زبان چه کاری باید انجام داد و یادگیری آن چه تأثیری در زندگی ما دارد در ادامه با ما همراه باشید.

تاریخچه زبان انگلیسی

تاریخچه زبان انگلیسی

قبل از هر توضیحی بهتر است با تاریخچه این زبان پرکاربرد آشنا شویم. پس قرن هجدهم بریتانیا در زمینه‌های نظامی، اقتصادی، علمی، سیاسی و فرهنگی دچار تحولاتی شد و از سوی دیگر ایالات متحده امریکا نیز به وسیله انگلیسی زبانی از قدرت‌های مختلفی بهره‌مند شده و در قرن بیستم در دنیا می‌درخشید. همین خود باعث شد زبان انگلیسی در سراسر جهان گسترش یابد و به عنوان زبان دوم در بیشتر نقاط دنیا شناخته شد. در کشورهایی مانند  انگلستان، آمریکا، کانادا، استرالیا، ایرلند، نیوزلند و آفریقای جنوبی زبان انگلیسی زبان مادری محسوب می‌شود.

امروزه در سطح جهان بیش از میلیون‌ها نفر به زبان انگلیسی صبحت می‌کنند و این زبان به مهم‌ترین زبان دنیا در زمینه‌های مختلف از جمله زمینه‌هایسیاسی، اقتصادی، نظامی، صنعت، فرهنگی و علمی در روابط بین‌الملل تبدیل شده است. بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی، تاجران بزرگ، بازیگران، بسیاری از افراد شاغل در شغل‌های مختلف، دکترها، معلمین و… همه برای کار خود با زبان انگلیسی آشنایی داشته و بر آن تسلط دارند. اما برای یادگیری زبان انگلیسی باید چه مهارت‌هایی را آموخت؟ زبان انگلیسی از چه مهارت‌هایی تشکیل شده و دارای چند وجه است؟ در ادامه به این موضوعات می‌پردازیم.

دانش زبان انگلیسی چند وجه دارد؟

دانش زبان انگلیسی چند وجه دارد؟

زبان انگلیسی از نظر وجه دارای دستور زبان (grammar) ، واژگان (vocabulary) و تلفظ (pronunciation) است که در این بخش به هر کدام از آنها می‌پردازیم.

  • دستور زبان:

گرامر یا همان دستور زبان در همه زبان‌های دنیا به معنی آرایش خاص و در کنار قرار دادن کلماتی که دارای نقش‌های مختلفی هستند. گرامر سیستم هر زبانی است و نمی‌توان گفت به عنوان قوانین یک زبان محسوب می‌شود؛ چراکه از نظر ساختاری صحت ندارد. در گذشته افراد برای اینکه بتوانند جملات را تولید کنند بدون استفاده از قانون خاص و دانشی استفاده از کلمات و عبارات را شروع کردند. زبان‌های متخلف در طی گذشت زمان دچار تغییراتی شده‌اند و گرامری که ما از آن صحبت می‌کنیم در واقع بازتاب یک زبان در یک زمان خاص است.

  • واژگان :

واژگان شامل کلماتیمی‌شوند که در هر زبانی از آنها استفاده می‌شود و آنها را با آرایش خاصی در کنار یکدیگر قرار می‌دهند و جمله و مفهوم آن را تشکیل می‌دهند. هر واژه‌ای در هر زبانی حداقل می‌تواند دارای سه معنی مختلف باشد. این کلمات می‌توانندکلماتساده‌ای که در تمام زبان‌ها وجود دارند باشند یا می‌توانند کلماتی با معنی خاصی در یک زمینه یا رشته خاص باشند. یا هم می‌توانند به دایره کلماتی که فرد می‌داند اطلاق شوند.

  • تلفظ:

برای اینکه بتوان از طریق مهارت‌های ارتباطی جز نوشتن یعنی مهارت گفتاری Speaking و شنیداری Listening ارتباط برقرار کرد، علاوه بر اینکه نیاز است به گرامر انگلیسی و لغات و واژگان آن تسلط داشته باشید، باید به دانش و مهارت اجرا و درک تلفظ انگلیسی نیز مسلط باشید. برای تلفظ کلمات و جملات مختلف در زبان انگلیسی فرد اداکننده باید نکات ریزی از جمله درستی و ظرافت صامت‌ها و مصوت‌ها (Vowels and Consonants) ، تکیه در کلمات و جملات (Word & Sentence Stress) ، افت و خیز، و زیر و بمی صدا (Intonation) اتصال کلمات به هم (Connected Speech) را بلد باشد. همه این مواردی که گفته شد از مهم‌ترین نکاتی هستند که برای یادگیری زبان باید آنها را رعایت کرد.

زبان انگلیسی چند مهارت دارد؟

زبان انگلیسی چند مهارت دارد؟

زبان انگلیسی دارای چهار مهارت است که دو از این مهارت‌ها، ورودی‌های (receptive skills) زبان هستند، به عبارت دیگر افراد برای به کارگیری این مهارت‌ها به تولید کردن و ایجاد جمله نیازی ندارند. ولی دوتا مهارت دیگر که خروجی  (productive skill) زبان هستند و کاربران برای استفاده از این مهارت‌ها به تولید کردن نیاز دارند. مهارت‌های ورودی زبان انگلیسی شامل مهارت شنیداری  (Listening skill) و مهارت خواندن  (Reading skill) هستند و خروجی‌های زبان مهارت‌های گفتاری (Speaking skill) و مهارت نوشتاری (Writing skill) را شامل می‌گردد.

مهارت شنیداری

از مهم‌ترین مهارت‌های زبان انگلیسی مهارت شنیداری است که برای تسلط بالا در آن نیاز است در یادگیری تمرین و استمرار داشته باشید. مهارت لیسنینگ یا شنیداری ضامن ارتباط بین افراد است؛ زیرا با یادگیری آن شما قادر خواهید بود با مخاطب خود به طور مفید و صحیح ارتباط برقرار کرده و منظور او را نیز درک کنید.

مهارت خواندن

زندگی بدون مطالعه و خواندن غیر ممکن است و نمی‌توان تصور کردن این مهارت وجود نداشته باشد. از مهم‌ترین مهارت‌هایی که در تمامی زبان‌ها وجود دارد مهارت خواندن یا همان اسپیکینگ است که در  زبان انگلیسی نیز این مهارت دارای اهمیت بالایی است. دلیل این اهمیت زیاد مهارت خواندن در زبان انگلیسی احتمالاً به منابع علمی و در مجموع ساختار سیستم آموزشیبرمی‌گردد. برای مطالعه منابع عملی و تخصصی و مطالعه هر مطلب دیگری در دنیا همه به این توانایی نیاز است.

بیشتر بخوانید: آموزش حروف الفبای زبان انگلیسی+ نکات کاربردی

مهارت گفتاری

در زبان انگلیسی مکالمه و ارتباطات اهمیت بالایی دارد و اگر بتوانید به این زبان روان و سلیس و در عین حال به طور صحیح و اصولی صحبت کنید می‌توانید دامنه ارتباط خود را گسترش داده و همچنین تعداد دوستان، فرصت‌های شغلی و تحصیلی‌تان وسیع‌تر کنید. در مهارت گفتاری زبان انگلیسی استفاده از لحن مناسب، مکث‌های به جا، زبان بدن و میزان تن صدا بسیار مهم است؛ زیرا مخاطب این‌گونهمی‌تواند منظور شما و آنچه که می‌خواهید بگویید را بهتر درک کند.

مهارت نوشتاری

مانند سایر مهارت‌های هر زبانی، مهارت نوشتن نیز در ارتباط بین انسان‌ها بخشی جدایی ناپذیر بوده و از پرچالش‌ترین مهارت‌ها محسوب می‌شود؛ زیرا اکثر افراد در زبان اول خود حتی قادر نیستند متون مختلف را بنویسند. در زبان انگلیسی نیز مانند دیگر زبان‌های دنیا مکاتبات و نوشتن در برقراری ارتباط نقش مهمی را ایفا می‌کند. نکته‌ای که حائز اهمیت در زبان انگلیسی این است که برای مکاتبات و نوشتارهای اداری و رسمی قوانین متفاوتی با مکاتبات و نامه نگاری‌های غیررسمی وجود دارد و هر شخصی برای یادگیری زبان باید این دو شیوه ارتباطی را به خوبی فراگیرد. در مهارت نوشتاری علائم نگارشی  (punctuation) و نحوه استفاده از آنها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ چراکه به وسیله این علائم می‌توان منظور نویسنده را به طور واضح بیان کرد.

چرا به آموزش زبان انگلیسی احتیاج داریم؟

چرا به آموزش زبان انگلیسی احتیاج داریم؟

حال که متوجه شدید زبان انگلیسی چیست و چه مهارت‌هایی دارد باید بدانید یاد گرفتن آن چه تأثیری در زندگی ما دارد و ما چرا به آموزش زبان انگلیسی نیاز داریم. انسان‌های برای اینکه بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند از گذشته تا امروز از روش‌ها و ابزارهای مختلفی استفاده کرده‌اند. در میان این ابزار، زبان تنها روشی است که انسان توانست به کمک آنپیچیده‌ترین مفاهیم را به شکلی ساده و کامل انتقال دهد و با همنوع خود ارتباط بگیرد. اما امروزه در سراسر دنیا مردم به زبان‌های مختلفی صحبت می‌کنند که این خود باعث شده در ارتباط جوامع با یکدیگر خلل ایجاد شود. به همین دلیل برای اینکه بتوان در سراسر دنیا میان کشورها و ملت‌های مختلف ارتباط برقرار کرد، به یک زبان واحد و مشترک نیاز است. زبان انگلیسی نیز از چند قرن اخیر به عنوان زبان مشترک مورد توجه جوامع قرار دارد.

در دنیای امروزه یادگیری و آموختن زبان انگلیسی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. رفته‌رفته روند جهانی سازی ارتباطات بین‌المللی گسترش یافته و پیشرفت می‌کند؛ از این رو تجارت جهانی و آموزش علوم جدید به زبان انگلیسی دارای اهمیت زیادی است و عدم آشنایی با این زبان به منزله عدم وجود حیات در دنیای مدرن و ارتباطات است. قبل‌تر اشاره شد که کشورهای انگلستان و آمریکا در زمینه‌های زیادی از جمله تکنولوژی و ارتباطات تسلط و پیشرفت زیادی داشته‌اند و دنیای امروز نیز هر ثانیه به سمت پیشرفته‌تر شدن و تکنولوژیک‌تر شدن می‌رود به همین دلیل بیش از قبل به دانش و استفاده از زبان انگلیسی نیاز داریم.

بیشنر بخوانید: حیوانات به زبان انگلیسی

به عبارتی بدون داشتن دانشی یا تسلط بر زبان انگلیسی نمی‌توان به راحتی در دنیای امروز زندگی کرد و تا حدودی زندگی بدون زبان انگلیسی سخت و عجیب می‌شود. اما با داشتن تسلط بر این زبان شیرین می‌توان بسیاری از کارها را انجام داده و زندگی جذاب‌تری را تجربه کرد. همچنین از سوی دیگر سیاست امریکا بر این بوده که دانش جهان را کتب، اینترنت، وب‌سایت‌ها و… به اشتراک بگذارد؛ از این رو تنها با داشتن تسلط کافی بر زبان انگلیسی می‌توان هر چیزی را که نیاز دارید با یک سرچ ساده و سریع در گوگل پیدا کرده و آن را یاد بگیرید.

از چه منابعی می‌توان زبان انگلیسی را آموخت؟

از چه منابعی می‌توان زبان انگلیسی را آموخت؟

برای یادگیری زبان انگلیسی منابع زیادی وجود دارد که همه این منابع در سه دسته بندی زیر قرار می‌گیرند. منابع متنی، منابع صوتی و منابع تصوری.

  • منابع متنی: این منابع شامل کتاب‌های آموزشی، مجلات، وب‌سایت‌های آموزشی، رمان‌های انگلیسی و … هستند که می‌توانند به طور مستقیم روی توانایی مهارت خواندن شما تأثیر زیادی بگذارند. شما به وسیله خواندن و مطالعه این متون و محتواهای انگلیسی می‌توانیدمهارت‌های زبانی خود مخصوصاً مهارت ریدینگ خود را بهبود و گسترش دهید. با خواندن این متون دایره لغات و واژگان شما نیز افزایش می‌یابد. برای افرادی که به مطالعه علاقه‌مند هستند مطالعه و بررسی این منابع متنی در آموختن زبان انگلیسی بسیار مؤثر است.
  • منابع صوتی: منابع صوتی شامل گوش دادن به پادکست‌های آموزشی، برنامه‌های زنده رادیویی، موزیک‌های انگلیسی یا هر محتوای صوتی دیگر هستند. این منابع در کنار محتواهایآموزشی متنی از محبوب‌ترین منابع آموزش زبان انگلیسی هستند. با استفاده از این منابع می‌توانید مهارت لیسنینگ خود را به خوبی تقویت کرده و مهارت درک مخاطبین انگلیسی زبان را بهبود بخشید.
  • منابع تصوری: از دیگر منابعی که می‌توان به وسیله آن زبان انگلیسی را آموخت، منابع تصوری هستند که در محدوده منابع و محتواهای سرگرم‌کننده آموزشی قرار می‌گیرند. این نوع منابع آموزشی به صورت پکیج‌های آموزشی، سایت‌های پخش ویدئو مانند یوتیوب، و یا تماشای فیلم‌ها و سریال‌های انگلیسی در دسترس زبان‌آموزان هستند. استفاده از منابع تصوری این مزایا را دارد که توانایی درک مطلب و دایره لغات شما به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد و در فرد یادگیرنده انگیزه را ایجاد می‌کند.

چه سبک‌هایی برای یادگیری زبان انگلیسی وجود دارد؟

چه سبک‌هایی برای یادگیری زبان انگلیسی وجود دارد؟

هر فردی برای یادگیری روش و سبک مخصوص به خود را دارد و این مورد در افراد متفاوت است. طبق تحقیقات کارشناسان مشخص شده که افراد برای یادگیری یک مهارت مانند آموختن زبان انگلیسی در میان حواس خود از یک حس بیشتر از بقیه استفاده می‌کنند و با آگاهی از این موضوع که چه سبک و روشی برای یادگیری در هر فردی مناسب‌تر است می‌تواند به یادگیری سریع‌تر و مؤثرتر مطالب کمک کند. به طور کلی روش‌هایی که برای یادگیری وجود دارند در چهار دسته زیر قرار می‌گیرند که عبارت‌اند از: بصری (Visual)، شنوایی (Auditory)، حرکتی (Kinesthetic) یا لمسی (Tactile).

افرادی با سبک بصری با دیدن تصاویر و جلوه‌های عینی لذت می‌برند به همین دلیل این روش برای یادگیری برای این افراد مناسب‌تر بوده و با مشاهده کردن بهتر یاد می‌گیرند.افراد با سبک شنوایی نیز به دلیل لذت بردن از گوش کردن به گفتگوها و بحث‌ها، ریتم و صداها روش مناسبی برای یادآوری مطالب است. در افراد حرکتی نیز به دلیل داشتن حرکت و تکاپو، برای یادگیری مهارت‌ها بهتر است آن را انجام دهند. افراد حسی نیز که از لمس کردن چیزها و کار با دستانشان لذت می‌برند، کارهایی مانند نوشتن یا تایپ کردن و از طریق فعالیت‌های عملی مانند پروژه‌ها و بازی­ها به یادگیری بیشتر مهارت‌ها کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: سلام به انگلیسی با بیش از 40 روش سلام کردن

روان بودن (Fluency) و صحیح بودن (Accuracy) در زبان انگلیسی به چه معنی است؟

روان بودن و سلیس صحبت کردن یا همان Fluency به معنی میزان کارآمدی و روان صحبت کردن و بیان کردن ایده‌هایتان است. هنگام روان صحبت کردن احتمال اینکه شکل‌های گرامری را اشتباه بیان کنید یا ایراد دیگری را داشته باشید وجود دارد؛ اما کارشناسان بر این باورند که این ایرادات نیز بخشی از روان صحبت کردن است. از محیط‌های مختلف و حرفه‌ای یا آکادمیک مانند مشاغل و دانشگاه‌ها، روان صحبت کردن از مهارت‌های مهمی است که به شما کمک می‌کند در ارائه‌ها و بحث‌ها موفق‌تر باشید. در محیط بیرون نیز در میان دوستانتان نیز این روان بودن در صحبت به زبان انگلیسی باعث می‌شود تا بتوانید ارتباط بهتری با انگلیسی زبانان برقرار کنید و بتوانی مفهوم خود را به طور واضح بیان کرده و با آنان کمتر دچار سوءتفاهم شوید.

صحیح بودن یا Accuracy نیز به معنی استفاده درست از گرامر، واژگان و نگارش مناسب است. به عبارتی توانایی فرد در به کاربردن شکل صحیح فعل‌ها، ضمایر و حروف اضافه را نشان می‌دهد. برای بیشتر افراد استفاده بدون اشتباه و استفاده از بهترین واژگان بسیار مهم است. در محیط‌های کاری صحیح بودن جنبه نوشتاری انگلیسی آکادمیک بسیار مهم است.

زبان رسمی (Formal) و غیر رسمی (Informal) در انگلیسی به چه معنی است؟

زبان رسمی (Formal) و غیر رسمی (Informal) در انگلیسی به چه معنی است؟

در محیط کاری مکالماتتان به رئیستان یا همکارانتان چگونه است؟ یا مکالماتتان با دوستان صمیمتان یا خانواده‌تان چطور؟ همان گونه که در زبان فارسی مکالمه در محیط اداری با مکالمه عادی در جمع دوستان و صحبت‌های روزمره زندگی متفاوت است باید بدانید در زبان انگلیسی نیز مکالمه در موقعیت‌های روزمره زندگی با محیط‌های رسمی تفاوت‌های اساسی دارد به نحوی که در زبان انگلیسی دو نوع سبک اساسی رسمی و غیر رسمی وجود دارد. انگلیسی رسمی در متن‌ها، مطبوعات، شرایط جدی و رسمیبه کاربرده می‌شود برای مثال در اسناد رسمی، کتاب‌ها، گزارش‌های خبری، مقالات، نامه‌های تجاری یا سخنرانی‌های رسمی از زبان انگلیسی رسمی استفاده می‌کنند. اما از انگلیسی غیررسمی نیز در مکالمات روزمره و نامه‌های شخصی استفاده می‌شود.

تفاوت دو سبک زبان انگلیسی

تفاوت دو سبک زبان انگلیسی

گفته شد که از زبان رسمی در متون دانشگاهی، ادبی و اداری استفاده می‌شود و معمولاً در نوشتار رسمی، نوشته‌ها به طور دقیق بررسی و ویرایش شده و استفاده می‌شوند. در گفتار رسمی نیز سخنرانی‌ها از قبل آمادهمی‌شوند برای مثال خواندن خبر یا سخنرانی‌های رسمی. جملات سبک رسمی زبان انگلیسی طولانی و پیچیده هستند و از تعداد زیاد کلمات و عبارتی استفاده می‌شوند که در انگلیسی رسمی کاربرد دارند.

در این سبک از زبان کمتر از افعال چند قسمتی (phrasal verbs) استفاده می‌شود. در برابر این سبک، زبان انگلیسی غیررسمی وجود داشته که در گفتار بداهه (improvised speech) به کار برده می‌شود. به عبارتی زمانی که فرد گوینده بدون آمادگی صحبت کند؛ مانند مکالمات عادی و روزمره در زندگی واقعی یا تلفنی از این قبیل هستند. در این سبک از انگلیسی نوشتن سریع و بدون ویرایش صورت می‌گیرد. در سبک انگلیسی غیررسمی عمدتاً از کلمات و عبارات زیادی که در انگلیسی غیررسمی وجود دارد، استفاده می‌کنند. برعکس سبک رسمی از افعال چند قسمتی استفاده زیادی می‌شود و جملات و عبارات آن کوتاه شده و ساده هستند.

آیا انگلیسی زبانی انعطاف پذیر است؟

آیا انگلیسی زبانی انعطاف پذیر است؟

از دلایلی که زبان انگلیسی برای کاربران جذابیت زیادی دارد، همین انعطاف‌پذیر بودن آن است. زبان انگلیسی به این صورت است که با اینکه دارای واژگان زیادی است اما رفته‌رفته لغات جدید به آناضافه می‌شوند و می‌توان از این زبان واژگان را به زبان‌های خارجی دیگر وارد کرد. در حال حاضر زبان انگلیسی بیش از 750 هزار کلمه دارد و هرساله کلمه جدیدی مانند “وبلاگ‌نویسی” (blogging)، “سلفی” (selfie) و… به آن افزوده می‌شود. از دیگر دلایلی که زبان انگلیسی شگفت‌انگیز بوده و برای زبان آموزان بسیار جذاب است، این است که دیگر زبان‌های خارجی از همین زبان انگلیسی ایجاد شده و به عبارتی زبان انگلیسی مادر زبان‌های خارجی است.

زبان انگلیسی دارای 26 حرف ساده است و بیشتر زبان‌های اروپایی نیز مانند این زبان هستند. اما در مقایسه با زبان‌های ریشه لاتین، زبان انگلیسی گرامر ساده‌تری داشته و دارای قوانین گرامر جنسیتی مختلف و روش‌های پیچیده برای ترکیب افعال در زمان‌های مختلف نیست. به همین دلیل زبان انگلیسی به عنوان زبان مشترک در دنیا معرفی شده و به دلیل ساده‌تر بودن آنمقاله‌ها و سایر مطالب آکادمیک به این زبان نوشته شده‌اند. در زبان انگلیسی ساختار ساده‌ای وجود دارد؛ اما واژگان آن همیشه در حال رشد و افزایش هستند که این باعث شده یادگیری آن بسیار آسان باشد؛ اما تسلط بر آن سخت است.

دلایلی که زبان انگلیسی را باید یاد بگیریم

دلایلی که زبان انگلیسی را باید یاد بگیریم

پس از زبان چینی ماندارین زبان انگلیسی پرکاربردترین و دومین زبان جهان است که باعث شده یادگیری آن زبان بسیار مهم و دارای اهمیت باشد. در سراسر جهان تعداد زبان آموزانی که زبان انگلیسی را فرا می‌گیرند به 1.5 میلیارد نفر می‌رسد. این تعداد زیاد زبان‌آموز این احتمال را به شما می‌دهد که با یکی از آنها رویارو شوید. پس اگر زبان انگلیسی و اصول آن را یاد گرفته باشید می‌توانید با هر فردی در گوشه و کنار جهان ارتباط برقرار کرده و درک شوید. در مسافرت یا یافتن شغل یاد گرفتن زبان انگلیسی یک عامل مهم و تعیین کننده است به حدی که برای یافتن شغل در دو دهه اخیر بسیاری از شرکت‌های مهم، دانش زبان انگلیسی یک ضرورت مهم اطلاق می‌شود.

با رشد رقابت‌ها در زمینه آموختن زبان، برای این که بیشتر در حوزه جهانی زبان انگلیسی موفق باشید و در صدر جدول رقابت بمانید، باید زبان‌های بیشتری را بیاموزید. همیشه در همه دنیا برای شروع آموختن زبان انگلیسی یا هر زبان جدید دیگری منابع رایگان و مفیدی در دسترس عموم قرار دارد، پس شما برای اینکه این زبان را یاد گرفته و از مزایای یادگیری آن بهره‌مند شوید هیچ بهانه‌ای ندارید. به جز این موارد گفته شده، زبان انگلیسی در دنیای تجارت، سفرهای بین‌المللی، دانشگاه‌ها و… کاربرد گسترده‌ای دارد در نتیجه یادگیری آن بیسار مهم است.

زبان انگلیسی زبان تجارت

در سراسر جهان، زبان انگلیسی به عنوان زبان غالب تجارت شناخته می‌شود و به همین دلیل اکثر نهادها و شرکت‌های مالی بزرگ در انگلیس و ایالات متحده امریکا دفاتر مرکزی خود را احداث کرده‌اند که زبان رایج و رسمی این دفاتر بین‌المللی زبان انگلیسی است. در دنیای امروز یادگیری زبان انگلیسی و تسلط بر آن یک ضرورت به حساب می‌آید. از آنجایی که شرکت‌ها روزبه‌روز گسترده‌ترمی‌شوند طبیعی است که به دنبال استخدام کارمندان بیشتری در مجموعه کاری خود هستند تا بتوانند با مشتریان ارتباط برقرار کنند. از آنجایی که زبان انگلیسی زبان اصلی تجارت است این شرکت‌ها افرادی را که به زبان انگلیسی کاملا تسلط دارند را استخدام می‌کنند؛ در نتیجه شما برای اینکه بتوانید به مشاغل بین‌المللی وارد شوید به آموختن زبان انگلیسی نیاز دارید.

زبان انگلیسی زبان سفرهای بین‌المللی

همان‌طور که گفته شد رایج‌ترین زبان گفتاری در سراسر جهان زبان انگلیسی است. شما با یاد گیری این زبان پرکاربرد می‌توانیدبه راحتی با افراد مختلف در سراسر دنیا در اکثر کشورها با افراد مختلف ارتباط برقرار کرده و با آنها صحبت کنید. در سفرهای بین‌المللی اهمیت یادگیری این زبان دوچندان می‌شود. از حداقلی‌ترینمزیت‌های یادگیری زبان انگلیسی در سفرهای بین‌المللی این است که می‌توانید به راحتی نیازهایتان را برطرف کنید. اینکه برای تفریح به سفر رفته باشید یا برای اهداف کاری‌تان باشد فرقی ندارد در هر صورت در مدتی که در هواپیما هستید برای اینکه بتوانید صحبت‌های مهماندار را درک کنید، یا برای اینکه بعد از رسیدن به مقصد خود با تاکسی به هتل مورد نظرتان بروید، یا برای اتاقی را در هتل رزرو کنید وحتی برای ارتباط با مردم محلی، به یادگیری این زبان نیاز دارید.

(( آموزش زبان انگلیسی مبتدی ))

زبان انگلیسی زبان دانشگاه‌ها

برای افرادی که قصد تحصیل در کشورهای خارج را دارند و می‌خواهند دانشجوی بین‌المللی باشند، یادگیری زبان انگلیسی و تسلط بر آن حرف اول را می‌زند. از لحظه‌ای تصمیم می‌گیرید در دانشگاه‌های خارج اپلای کنید تا زمان مکاتبه با اساتید و ورود به دانشگاه نیاز به استفاده از زبان انگلیسی خواهید داشت تا بتوانید با دیگران ارتباط برقرار کرده و منظور خود را انتقال دهید. در بیشتر کشورهای اروپایی و انگلستان شاخص سطح زبان انگلیسی شما، بر اساس مدرک آیلتس (IELTS) سنجیده می‌شود؛ اما برای تحصیل در دانشگاه‌های امریکا باید مدرک تافل (TOFEL) را اخذ کنید.

زبان انگلیسی، زبان هالیوود

هالیوود در ایالات متحده امریکا تأسیس شده و بزرگ‌ترین صنعت تلویزیونی و موسیقی در سطح جهان است. زبان غالب اکثر فیلم‌های هالیوود انگلیسی است پس اگر روزی قصد داشته باشید در این صنعت کار کنید یاد گیری زبان انگلیسی برایتان کاملا ضروری خواهد بود. شما می‌توانید برای تسلط بر زبان انگلیسی از همین فیلم‌های هالیوود شروع کنید تا بعد از یاد گیری کامل هزاران فیلم، نمایش تلویزیونی و بازی ویدئویی را به خوبی درک کنید.

فواید یادگیری زبان برای ذهن و مغز

فواید یادگیری زبان برای ذهن و مغز

برای درک و یادگیری زبان عملکردهای عصبی، ذهنی و روان‌شناختیتأثیرمی‌گذارند. محققان رشته‌های مختلفی مانند عصب‌شناسی زبان، روان‌شناسی زبان و زبان‌شناسی از دیدگاه‌های مختلف به تأثیر یادگیری زبان بر عملکرد مغز و الگوهای ذهنی پرداخته‌اند که نتیجه این پژوهش‌ها این بوده است که یادگیری زبان برای ذهن و مغز فوایدی دارد که به چند مورد می‌پردازیم:

  • یادگیری زبان جدید باعث می‌شود کارکرد مغز پیشرفت کند یا به عبارت دیگر زبان‌آموزی مانند اثر ورزش بر ماهیچه‌ها روی مغز اثر می‌گذارد و آن را پرورش می‌دهد. با استفاده بیشتر از قسمت‌های مشخصی از مغز، آنبخش‌ها بیشتر رشد کرده و توانمندترمی‌شوند. تحقیقاتی که انجام شده نشان می‌دهد با یادگیری زبان جدید شبکه عصبی مغز از لحاظ ساختاری و عملکردی تغییر کرده و مغز را قدرتمندتر می‌کند. همچنین محققان مشخص کرده‌اند که مغز فردی که بر دو زبان مسلط است نسبت به فرد یک زبانه دیرتر پیر می‌شود.
  • با یادگیری زبان جدید، خلاقیت نیز رشد می‌کند. از مهم‌ترین ویژگی‌های افراد خلاق تنوع افکار است که طبق تحقیقات مشخص شده که یادگیری زبان جدید خلاقیت را در فرد بیشتر می‌کند.
  • یادگیری زبان جدید حتی در زبان مادری نیز تأثیر مثبت گذاشته و باعث پیشرفت مهارت‌های آنمی‌شود. فردی که زبان جدیدی را یاد نمی‌گیرد هیچگاه در مورد زبان خود فکر نمی‌کند. اما با آموختن زبان جدید همین فرد دائماً زبان جدید را با زبان مادری خود مقایسه کرده و در مورد زبان خود به آگاهی بیشتری دست پیدا می‌کند؛ در نتیجه یادگیری زبان جدید باعث می‌شودمهارت‌های ارتباطی شخص در زبان مادری نیز تقویت شود نسبت به زبان و فرهنگ بومی خود به آگاهی بیشتری برسد.
  • با یادگیری زبان جدید ذهن فرد باز شده و ایده‌های جدید در آن پرورش میابند. به عبارتی زبان‌آموزی نحوه اندیشیدن افراد را تغییر داده و فرد را منجر به افزایش کیفیت زندگی خود می‌کند.
  • زبان‌آموزی حتی در هوش فرهنگی نیز تأثیر گذاشته و باعث می‌شود هوش فرهنگی پیشرفت کرده و تعاملات فردی بین فرهنگ‌ها نیز افزایش یافته و گسترده‌تر شود. هویت فرهنگی هر فرد و جامعه با زبان آن تعیین می‌شود که با آموختن زبان جدید می‌توان فرهنگ جدید را نیز درک کرد.

آزمون های معتبر زبان در دنیا کدامند؟

آزمون های معتبر زبان در دنیا کدامند؟

دانستید که زبان انگلیسی چیست و یاد گرفتن آن چه تأثیری در زندگی ما دارد، حال برای گرفتن مدرک معتبر باید بدانید چه آزمون‌هایی در دنیا معتبر هستند. در ادامه چند مدرک مهم را بررسی می‌کنیم.

تافل  (TOEFL)

تافل مخفف عبارت Test of English as a Foreign Language است و از مهم‌ترینآزمون‌هایی است که برای گرفتن مدرک بین‌المللی زبان انگلیسی برگزارمی‌شود. گرفتن این مدرک برای اهداف دانشگاهی و آکادمیک بسیار مهم است. برای گرفتن این مدرک باید فرم آزمون آن را به صورت اینترنتی دریافت کرده و آزمون داد که تقریباً 4 ساعت طول می‌کشد. آزمون تافل دارای چهار بخش است که هر بخش آن به یکی از مهارت‌های reading comprehension، listening comprehension، speaking و written expression مربوط می‌شود. هر کدام از این بخش‌ها 30 نمره دارد و نتیجه نهایی آزمون از مجموع نمره این چهار بخش تشکیل می‌شود که در نهایت نمره فرد از 120 نمره داده می‌شود و نتایج آن تا دو سال اعتبار دارند.

آیلتس  (IELTS)

آیلتس مخفف International English Language Testing System است و به دو صورت آکادمیک و جنرال در کل دنیا برگزار می‌شود. آزمون آیلتس آکادمیک برای گرفتن پذیرش در دانشگاه‌ها و دیگر اهداف آموزشی برگزارمی‌شود در حالی که آزمون جنرال برای مهاجرت و ویزاهای کاری برگزار شده و با آزمون آکادمیک تفاوت‌هایی دارد.

در آزمون آیلتس نیز هر چهار مهارت زبان یعنی  listening، reading، writing و speaking  سنجیده می‌شود. دو آزمون آکادمیک و جنرال در بخش‌هایreading  و writing  با هم تفاوت دارند؛ اما بخش‌هایlistening و speaking در هر دو آزمون یکسان است. هر کدام از چهار بخش آزمون نمره‌ای بین 1 تا 9 دارد و نمره نهایی آزمون آیلتس از میانگین نمرات چهار بخش آزمون تشکیل شده است. نتیجه این آزمون نیز تا دو سال اعتبار دارد و مدت آزمون نیز 2 ساعت 44 دقیقه است. چهار بخش آزمون در دو مرحله شفاهی و کتبی برگزار می‌شود که بخش‌های ریدینگ و رایتینگ در مرحله کتبی و بخش‌های اسپیکینگ و لیسنینگ در مرحله شفاهی آزمون هستند.

آزمون‌های زبان دانشگاه کمبریج

یکی دیگر از آزمون‌هایی که مدرک معتبر را به یادگیرندگان زبان انگلیسی اعطا می‌کند دانشگاه کمبریج است که چهار آزمون استاندارد را در چهار سطح مختلف برای شرکت‌کنندگان برگزار می‌کند. پایین‌ترین سطح، آزمونPET است که با گرفتن مدرک آن ثابت می‌شود شما به اندازه بر زبان انگلیسی مسلط هستید که بتوانید ارتباط را برقرار کرده و رد مورد چیزهای ساده صحبت کنید. آزمون بعدی آزمون FCE است که در دو سطحB1 و B2 برگزار می‌شود. مدرک این آزمون معادل با ۵٫۵ الی ۶٫۵ در آیلتس است.

آزمون CAE در سطوح C1 و C2  برگزار شده که با 5/6 الی 8 در آیلتس برابری می‌کند. پیشرفته‌ترین آزمون استاندارد زبان انگلیسی نیز آزمون CPE است. آزمون‌هایی که در دانشگاه کمبریج برگزار می‌شود بر خلاف دیگر آزمون‌ها مانند آیلتس و تافل دارای بخش کاربرد زبان هستند که در آن سؤالات گرامر مطرح می‌شوند. نتیجه آزمون‌های دانشگاه کمبریج به صورت نمره‌هایA، B، و C اعلام می‌شوند و مدرک آن مادام‌العمر بوده و هیچگاه منقضی نمی‌شوند.

آزمون توییک (TOEIC)

آزمون زبان انگلیسی TOEIC مخفف  Test of English for International Communication است. این آزمون برای اینکه سطح مهارت‌های زبان انگلیسی افرادی که در محیط‌های بین‌المللی فعالیت دارند را بسنجد طراحی شده است. آزمون توییک دارای انواع مختلفی است که آزمونTOEIC Listening & Reading دارای دو بخش مهارت شنیدن و خواندن است.

نوع دیگر آزمون توییک، آزمون TOEIC Speaking & Writing   است که بخش امتحان اسپیکینگ آن دارای بخش‌هایی برای ارزیابی سطح تلفظ، دایره لغت، گرامر، تکمیل محتوا، ارتباط محتوا و انسجام جملات است و امتحان رایتینگ آن نیز گرامر، ارتباط جملات با تصاویر، کیفیت و تنوع جملات، واژگان، نظم پاراگراف‌ها فرد را بررسی می‌کند. هر کدام از آزمون‌های توییک سطوح آننمره‌ای بین 0 تا 200 را دارند و نتیجه نهایی آزمون در پایان از 990 نمره محاسبه می‌گیرد. مدرکی که از این آزمون کسب می‌کنید تا دو سال معتبر بوده و خود آزمون نیز در بیش از 14 هزار سازمان در بیش از 160 کشور دنیا مورد تأیید است.

بهترین سن یادگیری زبان چه موقع است؟

بهترین سن یادگیری زبان چه موقع است؟

شاید این سؤال برایتان پیش آید که بهترین زمان برای یادگیری زبان انگلیسی چه موقع است؟ آیا در کودکی که کودک به سرعت همه چیز را یاد می‌گیرد بهترین سن برای یادگیری زبان است  یا در بزرگسالی که فرد از مهارت‌های مهمی مانند سواد بهره‌مند است و می‌تواند واژگان زبان را به طور مداوم گسترش دهد، زمان بهتری برای یادگیری زبان است؟ طبق تحقیقات انجام شده، مشخص شده است که هر چه دیرتر و در سن بالاتر برای یادگیری زبان انگلیسی شروع کنید، سخت‌تر زبان را یاد می‌گیرد؛ اما هیچ کسی نمی‌داند دقیقا در چه سنی اصلا نمی‌توان زبان را یاد گرفت. این تحقیقات نشان می‌دهد که مدت زمانی برای تسلط یک زبان مورد نیاز است چه مدت است و بهترین سن برای یادگیری زبان چه زمانی است.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که یادگیری یک زبان حداقل از لحاظ دستوری تا سن 18 سالگی بسیار قوی است؛ اما بعد از آن به شدت افت می‌کند. پس برای اینکه زبان انگلیسی را آموخت و به تسلط کافی بر آن رسید باید قبل از 10 سالگی یادگیری آن را آغاز کرد.

تغییرات اجتماعی، تداخل از زبان اصلی فرد و ادامه رشد مغز از دلایل اصلی چرایی کاهش توانایی یادگیری زبان انگلیسی در سن 18 سالگی هستند. یک نوجوان 18 ساله در این سن از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده و وارد دانشگاه یا حیطه کاری می‌شود به همین دلیل ممکن است وقت کافی و فرصت یا حتی محیط مناسبی برای یادگیری و مطالعه زبان دوم را نداشته باشند. یا ممکن است پس از اینکه فرد در زبان اول خود مسلط شد قوانین آن برای توانایی یادگیری زبان دوم اختلالاتی ایجاد کند. همچنین در اواخر دوره نوجوانی و اوایل دهه 20 سالگی در مغز فرد تغییراتی رخ می‌دهد که ممکن است بر یادگیری فرد اثر گذاشته و یادگیری زبان انگلیسی را سخت‌تر کند.

حال شاید با خود فکر کنید؛ چون بیشتر از 18 سال سن دارید دیگر نمی‌توانید زبان جدیدی یاد گرفته و زبان انگلیسی را شروع کنید. باید بگوییم این‌طور نیست؛ بلکه افراد زیادی وجود داشته‌اند که در سن بالا شروع به یادگیری زبان جدیدی کرده و به طور کامل بر آن مسلط شده‌اند. مهم‌تر از اینکه چه زمانی یادگیری را آغاز می‌کنید این است که چگونه آن را یاد می‌گیرد. فردی که یادگیری زبان انگلیسی را در محیط کلاس و درس یاد می‌گیرد در مقایسه با فردی که تمام محیط خود را در زبان انگلیسی غوطه ور کرده و تمام طول روز خود را با این زبان سرکار دارد دیرتر به تسلط کافی بر این زبان می‌رسد.

جمع بندی

به یادگیری زبان انگلیسی علاقه دارید و می‌خواهید همه چیز را در مورد زبان انگلیسی بدانید. سؤال‌هایی مانند زبان انگلیسی چیست؟ چرا باید آن را یاد گرفت؟ یادگیری آن تا چه میزان مهم است؟ در چه سنی بهتر است زبان انگلیسی را یاد گرفت؟ چه آزمون‌هایی مدرک زبان انگلیسی را اعطا می‌کنند؟ ذهنتان را مشغول کرده است. باید بگوییم با  مطالعه این مطلب به جواب تمامی سؤال‌های خود می‌رسید. این زبان انگلیسی چند حرف دارد و از چند مهارت تشکیل شده است. یا اینکه آزمون‌هایی مانند تافل، آیلتس، توییک و آزمون دانشگاه کمبریج در چه سطحی بوده و دارای چه بخش‌هایی هستند. حتی اینکه یادگیری زبان انگلیسی چه تأثیری در زندگی ما دارد و برای مغز و ذهن چه فایده‌ای دارد نیز همگی در این مطلب بررسی شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *