لوگو پروان آکادمی

چگونه معلم زبان انگلیسی شویم؟ شرایط آن چیست؟

اگر شما نیز از علاقه مندان به رشته زبان هستید شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه معلم انگلیسی شویم؟ پاسخ به این سوال جنبه های مختلفی را شامل می شود. برای اینکه بتوانیم مدرس زبان انگلیسی شویم راه های مختلفی موجود است. تدریس یکی از مشاغل سخت دنیا است که فاکتور های زیادی برای شروع کار لازم است. در این مطلب می خواهیم فاکتور های لازم برای معلم زبان انگلیسی شدن و مسیر های پیش رو را برای شما بیان کنیم؛ همچنین مدارک مورد نیاز و ویژگی های یک معلم موفق را نیز به طور جزئی شرح خواهیم داد. پس اگر شما نیز یکی از کسانی هستید که به مدرس زبان شدن علاقه مندید در این مقاله با ما همراه باشید.

فاکتورهای لازم معلمی زبان انگلیسی

فاکتورهای لازم معلمی زبان انگلیسی

برای اینکه بتوانید وارد دنیای تدریس شوید باید در درجه اول بسنجید که آیا شرایط لازم برای قدم گذاشتن در این راه را دارید یا خیر؟ یکی از فاکتور های اصلی برای یک معلم زبان انگلیسی شدن انتقال درست مفاهیم به دانش آموزان است. در حقیقت شما باید تسلط کافی بر دروسی که ارائه می دهید داشته باشید.دومین شرایطی که بسیار حائز اهمیت است داشتن صبر است. اگر به تدریس علاقه مندید در گام اول سعی کنید ویژگی صبر را در وجود خودتان تقویت کنید.

با معلم شدن شما روزانه با تعداد بسیاری از دانش آموزان در تعامل خواهید بود که باید دانش خود را با صبر و حوصله در اختیارشان قرار دهید. شرط بعدی که بتوانید یک معلم زبان انگلیسی موفق شوید به روز کردن اطلاعات همگام با دانش روز است. شما باید در هر زمان و مکان سعی کنید تا دانش خود را آپدیت کرده و مطالعات مستمر داشته باشید. بعد از داشتن این شرایط باید خود را برای مسیری که باید طی کنید آماده کنید. در ادامه راه های رسیدن به شغل معلمی را برای شما به طور جداگانه با توضیحاتی بیان خواهیم کرد.

راه های معلم زبان انگلیسی شدن

راه های معلم زبان انگلیسی شدن

اگر بعد از بررسی فاکتور های ذکر شده هنوز به رشته دبیری علاقه مندید و می پرسید که چگونه یک معلم زبان انگلیسی شویم می توانید از بین شرایط موجود یک گزینه را انتخاب کنید. برای اینکه بتوانید معلم زبان انگلیسی شوید باید قدم به قدم مراحل آن را طی کنید. از دانشجویی تا معلمی: مراحل تبدیل شدن به مدرس زبان انگلیسی به چند صورت است؛ در حقیقت برای اینکه بتوانید زبان انگلیسی تدریس کنید چند روش وجود دارد که در ادامه به هرکدام بیشتر خواهیم پرداخت.

معلم زبان انگلیسی در مدارس

روش اول معلمی زبان، در مدارس دولتی است. برای این که بتوانید معلم مدارس شوید باید در رشته زبان انگلیسی در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کنید. راه ورود به دانشگاه فرهنگیان دادن کنکور زبان و شرکت در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان است. بعد از دادن کنکور و کسب رتبه لازم شما می توانید جهت مصاحبه حضوری آماده شوید.

شرایط سنی نیز یکی از لازمات ورود به این دانشگاه است به طوری که داوطلب باید بین ۱۷ تا ۲۲ سال سن داشته باشد. مزایای دانشگاه فرهنگیان بسیار زیاد است؛ به همین علت هر ساله داوطلبان زیادی در پی رقابت برای تحصیل در این دانشگاه هستند. فارغ التحصیلان این دانشگاه پس از اتمام مراحل تحصیل به استخدام رسمی آموزش و پرورش در می آیند. در حقیقت تحصیل در این دانشگاه تضمین کننده شغل آینده شماست.

معلم زبان انگلیسی با شرکت در آزمون استخدامی

دومین راهی که پیش رو دارید و می توانید به تدریس زبان انگلیسی بپردازید شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش است. سازمان آموزش و پرورش هر ساله یک آزمون جهت استخدام نیرو های جدید برای تدریس برگزار می کند. یک سری شرایط عمومی و خصوصی نیز برای شرکت در این آزمون تعیین شده است که افراد با داشتن این شرایط می توانند در این آزمون شرکت و شانس خود را برای استخدام آموزش و پرورش محک بزنند.

از شرایط شرکت در این آزمون می توان به داشتن مدرک لیسانس زبان اشاره کرد. بعد از اینکه توانستید در آزمون کتبی نمره قبولی را کسب کنید حال نوبت به مصاحبه حضوری و معاینات پزشکی می رسد. در صورت قبولی در این مصاحبه و تایید معاینات پزشکی افراد یک دوره یک ساله جهت مهارت آموزی در دانشگاه فرهنگیان باید طی کرده تا در مرحله بعد به استخدام رسمی آموزش و پرورش در بیایند. یکی از شروط اصلی استخدام نیز دادن تعهد ده ساله به آموزش و پرورش است.

((جهت آموزش زبان انگلیسی کلیک کنید))

معلم زبان انگلیسی حق التدریس

این روش یکی از آسان ترین روش ها برای تدریس زبان انگلیسی است. برای این منظور شما باید به مدارس مورد نظر در شهر خود مراجعه و درخواست تدریس خود را ارائه دهید. مدارس مورد نظر در صورتی که به شما نیاز داشته باشند درخواست شما را مورد موافقت قرار می دهند.

شما می توانید در صورت غیبت یا مرخصی یک معلم به صورت حق التدریسی در طی یک سال آموزشی در مدارس فوق تدریس کنید. در حقیقت معلمان حق التدریس استخدام رسمی آموزش و پرورش نیستند و از مزایای آنان نیز بی بهره اند. در واقع هنگامی که معلمی نتواند در یک سال تحصیلی حضور داشته باشد و آموزش و پرورش کمبود معلم رسمی داشته باشد به طور موقت از معلمان حق التدریس استفاده می کند. حقوق و مزایای این معلمان نیز با معلمان رسمی متفاوت است.

 

معلم زبان انگلیسی در آموزشگاه ها

اگر بخواهید در آموزشگاه های خصوصی زبان انگلیسی تدریس کنید باید شرایط لازم برای پذیرفته شدن را داشته باشید. یکی از شروط اصلی داشتن مدرک معتبر دوره های تربیت مدرس یا به عبارتی مدرک TTC  است. شما می توانید با شرکت در دوره های تربیت مدرس که در آموزشگاه های معتبر برگزار می شود این مدرک را کسب کنید.

شرایط پذیرش در هر آموزشگاهی متفاوت است به طوری که در برخی از آموزشگاه های خصوصی داشتن مدرک آیلتس و یا تافل یک امتیاز بزرگ محسوب می شود. اما علاوه بر مدارک ذکر شده توانایی فردی و نحوه تدریس نیز یکی از شروط اصلی برای انتخاب محسوب می شود. پس برای اینکه بتوانید در آموزشگاه ها تدریس کنید باید مهارت های فردی خود را نیز تقویت کنید.

بیشتر بخوانید: زبان انگلیسی چیست و یاد گرفتن آن چه تأثیری در زندگی ما دارد؟

معلم زبان انگلیسی خصوصی

اخرین روش برای معلم زبان انگلیسی شدن، معلم خصوصی به شکل حضوری یا مجازی است. بسیار مشاهده می شود که افراد برای تقویت زبان انگلیسی فرزندان خود و یا رفع اشکال های درسی یا همچنین فرصت کمی که برای مهاجرت دارند اقدام به استخدام معلم زبان خصوصی می کنند. حقوق این شغل نیز به نسبت وقتی که صرف می شود بسیار به صرفه است. این شغل یک گزینه عالی برای کسانی است که به تدریس رشته زبان انگلیسی علاقه مند بوده و به درآمد آن نیز احتیاج دارند. برای این که بتوانید در این شغل موفق باشید پیشنهاد می شود یک دوره تربیت مدرس را گذرانده و اطلاعات خود را روزانه بروز کنید. مطالعات مستمر و تقویت مهارت های فردی یک گام موثر در موفق شدن شما در این شغل محسوب می شود.

 

مدارک لازم برای معلم زبان انگلیسی شدن

مدارک لازم برای معلم زبان انگلیسی شدن

مدارکی که شما نیاز دارید تا بتوانید زبان انگلیسی را تدریس کنید در هر آموزشگاه و یا موسسه متفاوت است. برای برخی موسسات و آموزشگاه ها فقط داشتن مدرک لیسانس و یا فوق لیسانس رشته زبان کفایت می کند. در برخی از موسسات و مدارس نیز داشتن مدرک ایلتس یا تافل با نمره بالا یک امتیاز ویژه برای استخدام محسوب می شود. بیشتر مدارس و آموزشگاه های زبان بیشتر بر توانایی فردی معلم و نحوه تدریس و داشتن تجربه را ملاک انتخاب قرار می دهند.

اما به طور کلی داشتن مدرک دوره تربیت مدرس برای استخدام به صورت رسمی یا خصوصی بسیار مورد نیاز است. پیشنهاد می شود برای اینکه بتوانید به راحتی در هر موسسه ای مشغول به کار شوید یک دوره تربیت مدرس را طی کرده و مدرک TTC  را دریافت کنید.

بیشتر بخوانید:  سلام به انگلیسی با بیش از 40 روش سلام کردن

ویژگی های معلم زبان انگلیسی

ویژگی های معلم زبان انگلیسی

همانطور که می دانید نقش یک معلم زبان در آموزش دانش آموزان بسیار مهم است. در حقیقت دانش آموزان تحت تاثیر معلمان خود هستند و کیفیت تدریس یک معلم رابطه مستقیمی با رشد دانش آموز دارد. در طول یک سال تحصیلی معلم و دانش آموزان در تعامل با همدیگر هستند. برای موفق شدن در شغل معلمی باید یک سری ویژگی ها داشته باشید که در ادامه به چند نمونه از مهم ترین های آن اشاره خواهیم کرد.

۱-انگیزه دادن به دانش آموزان: یک معلم موفق باید بتواند در حین یادگیری یک درس دانش آموزان را درگیر نحوه تدریس خود کند. در حقیقت معلم باید به گونه ای تدریس کند تا درس برای دانش آموزان جذاب و مهیج باشد. این روش در حقیقت از روش های کلیدی برای تدریس است.

۲-داشتن اطلاعات کافی از زبان آموزان

درک نحوه یادگیری زبان آموز در علاقه مندی آنان به درس زبان بسیار موثر است. یک معلم آگاه باید شرایط و نحوه تدریس در هر کلاسی را متناسب با شرایط سنی بسنجد. آگاهی داشتن از نیازهای زبان آموزانو نوع آموزش متناسب با نیاز هر فرد گامی موثر در جهت پیشرفت آنان محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: حروف صدادار در زبان انگلیسی را بشناسید

۳-خود واقعی بودن و دوستی با زبان آموزان

یک معلم موفق در ارتباط با دانش آموزان باید خود واقعی وجود خود را به آن ها نشان دهد. در صورتی که یک معلم صمیمیت بین خود و دانش آموز ایجاد کند محیطی گرم برای تدریس ایجاد می کند که در رشد و عملکرد بهتر دانش آموزان بسیار موثر است.در حقیقت دوستی با دانش آموزان باعث ارتباط عمیق تر بین آنها می شود. با ایجاد صمیمیت دانش آموزان می توانند به راحتی سوالات و مشکلات خود را با معلم در میان بگذرانند.

۴- داشتن یک برنامه برای آموزش

داشتن تمام ویژگی های ذکر شده در صورتی که شما یک برنامه مشخص برای آموزش خود نداشته باشید بی فایده است. معلم زبان باید به طور منظم و برنامه ریزی شده دروس را به زبان آموزان تدریس کند. داشتن یک برنامه منظم برای آموزش در یادگیری زبان آموزان و عملکرد بهتر معلم بسیار موثر است.

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که ذکر شد شغل معلمی یکی از سخت ترین شغل های دنیا است. برای اینکه بتوانید یک معلم زبان شوید باید شرایط و ویژگی های لازم را برای این شغل داشته باشید. از دانشجویی تا معلمی راهی طولانی است که باید قدم به قدم طی کنید. روش های مختلفی برای معلم زبان انگلیسی شدن وجود دارد شما می توانید با توجه به شرایط خود هر روشی که مناسب باشد را برگزینید. برای اینکه یک معلم خوب و موفق باشید باید ویژگی های لازم را داشته باشید. تعامل برقرار کردن با زبان آموزان بسیار پیچیده است که در صورت ایجاد صمیمیت بین خود و زبان آموز می توانید عملکرد بهتری در نحوه آموزش و یادگیری داشته باشید. در این مطلب سعی کردیم تمامی روش های اینکه چگونه معلم زبان انگلیسی شویم را برای شما شرح دهیم؛ همچنین مدارک مورد نیاز و مدرک های معتبر که یک امتیاز برای استخدام شدن شما محسوب می شود را نام ببریم. امیدواریم توانسته باشیم به تمامی سوالات احتمالی شما در این مقاله پاسخ داده باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *