لوگو پروان آکادمی
پخش ویدیو
یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی از پایه

یادگیری زبان انگلیسی از صفر یادگیری زبان انگلیسی چقدر طول میکشد

یادگیری زبان انگلیسی از پایه

حق کپی ویدئو مجاز نمی باشد

شما اینجا هستید :

جلسه اول اموزش انگلیسی

سطح جلسه

مبتدی

مدت ویدیو:

20 دقیقه

مدرس

استاد خاکی جوان

دیدگاه های این ویدئو سوالی دارید؟

یادگیری زبان انگلیسی

مدرس دوره

یادگیری زبان انگلیسی از پایه

بهترین روش های یادگیری زبان انگلیسی در خانه

یادگیری زبان انگلیسی امروزه در بسیاری از موارد برای افراد جزء دغدغه‌های مهم و اساسی به شمار می‌رود. در واقع برای یاد گرفتن زیان انگلیسی به صورت خود خوان و در منزل باید چهار اصل مهم و مهارت اصلی زبان یعنی لیسنینگ یا شنیداری، اسپیکنیگ یا صحبت کردن، رایتینگ یا نوشتن و ریدینگ یا همان خواندن به خوبی کار کنید تا بتوانید روی آن‌ها تسلط داشته باشید. در این مطلب به بهترین روش‌های یادگیری زبان انگلیسی در خانه اشاره خواهیم کرد.

مهارت خواندن یا ریدینگ

مهارت خواندن یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحلی است که هنگام یادگیری زبان انگلیسی در منزل باید از آن برخوردار شوید. البته برای این کار لازم است موارد مختلفی را مدنظر داشته باشید تا با انجام آن‌ها به این مهارت دست یابید. مراحلی که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد اگر قدم به قدم به صورت اصولی و صحیح طی شوند می‌تواند در مهارت خواندن زبان انگلیسی شما فوق‌العاده موثر عمل کنند.

خواندن کتاب های سطح‌ بندی شده

در فروشگاه‌های مخصوص کتاب زبان می‌توانید کتاب‌های سطح‌بندی شده را مشاهده کنید و بر اساس نیاز خود آن را انتخاب و استفاده کنید. در واقع این کتاب‌ها با موضوعات مختلف بر اساس سطح زبان‌آموز با توجه به مبتدی یا پیشرفته بودن متغیر و طبق متن، سختی کتاب و متناسب با سطح آن در دسترس خواهد بود. اغلب کتاب‌های موجود دارای نسخه صوتی نیز هستند که برای آشنایی با تلفظ کلمات و بهبود مهارت شنیدن می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. به جهت تمرین ریدینگ نیز کتاب‌های گوناگونی به صورت سطح‌بندی شده وجود دارند که چند نمونه از آن‌ها از نظر سطح‌ در فهرست زیر قرار می‌گیرند.

  • Inside Reading
  • Select Reading
  • Real Reading
  • Reading Adventures
  • Active Skills for Reading

محتوای کتاب‌های معرفی شده شامل متن و موضوعات مختلف و تمرین‌هایی که با حل آن‌ها می‌توان میزان تسلط خود را بسنجید. اگر علاقه‌ای به کتاب‌های سطح‌بندی شده ندارید، می‌توانید بر اساس سطحی که در آن قرار دارید از کتاب‌ داستان یا کتاب‌های معمولی انگلیسی به منظور یادگیری زبان انگلیسی در منزل استفاده کنید.

مراحل خواندن کتاب برای یادگیری ریدینگ

به منظور خواندن کتاب و یادگیری بهتر ریدینگ لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  • یک بار بخش مورد نظر یا متن را به صورت روزنامه‌وار از نظر بگذرانید، البته در این مرحله باید به فهرست‌ها، عنوان‌ها یا کلماتی که بولد یا به صورت ایتالیک نوشته شده توجه داشته باشید. پس لزومی ندارد تمام متن خوانده شود؛ زیرا هدف آشنایی و دید کلی نسبت به محتوای آن است.
  • در مرحله بعد همزمان با گوش دادن به فایل صوتی از روی نوشته‌ها بخوانید. این کار باید به صورت منقطع و پاراگراف به پاراگراف انجام شود.
  • بعد از خواندن هر پاراگراف بهتر است بدون مراجعه به دیکشنری معنی کلی آن را بفهمید. لزومی به فهمیدن و درک همه متن نیست. گاهی در یک جمله ممکن است همه کلمات را بلد نباشید اما به‌صورت کلی معنی کامل آن را درک کنید.
  • در این مرحله نیز روی کاغذ یا دفترچه کلماتی که بلد نیستید را یادداشت کنید؛ زیرا از این مرحله به بعد لازم است دایره لغات خود را گسترش دهید‌. توجه داشته باشید که هر کلمه جدیدی که ببینید و معنی آن را یاد بگیرید، می‌تواند در یادگیری تعداد زیادی از کلمات مشابه به شما کمک کند.
  • در پایان نیز می‌توانید کلمات و اصطلاحات گوناگونی که یاد گرفته‌اید را چندین بار مرور کنید؛ سپس بعد از گذشت حدود دو هفته مجددا به همان جزوه مراجعه کنید تا شاهد روند پیشرفت خود باشید. با این کار به مرور زمان قادر خواهید بود به راحتی از روی متن مورد نظر بخوانید و معنی آن را نیز به طور کامل درک کنید.

مراجعه به وب سایت های زبان انگلیسی

معمولا بیشتر افراد در طول روز بخشی از وقت خود را به خواندن مطالب مختلف در اینترنت اختصاص می‌دهند. اگر مشغول یادگیری زبان انگلیسی در منزل هستید، بهتر است این کار را به زبان انگلیسی انجام دهید؛ در واقع می‌توانید در تارهای انگلیسی زبان عضو شوید، از وب سایت‌های خبری علمی انگلیسی دیدن کنید یا اگر سوالی دارید در گوگل آن را به صورت انگلیسی سرچ کنید. به لینک برخی از سایت‌هایی که در این زمینه برای شما موثر و مفید واقع می‌شوند اشاره خواهیم کرد.

  • سایت های آموزش زبان:

https://www.bbc.co.uk/learningenglish

https://elt.oup.com/?cc=global&selLanguage=en

https://learningenglish.voanews.com/

  • سایت های علمی و آموزشی:

https://discovermagazine.com/

https://techcrunch.com/

https://www.newscientisr.com/

https://www.bbc.com/newa/science_and_enviroment

https://www.scientificamerican.com/

https://www.theguardian.com/science

  • سایت های خبری:

https://www.ustoday.com/

https://www.theskimm.com/

مهارت شنیدن یا لیسنینگ

پیشرفت در مهارت شنیدن یا شنیداری هنگام یادگیری زبان انگلیسی در خانه معمولا کندتر از مهارت و مراحل دیگر خواهد بود. قطعا در ابتدای کار دستیابی به مهارت شنیدن برای افراد قدری دشوار است اما از یک سطحی به بعد با توجه به تمریناتی که خواهید داشت شنیدن نیز کم کم راحت می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که خواندن کتاب‌های مختلف انگلیسی حتی ذره‌ای روی مهارت شنیداری موثر نیست؛ بنابراین تنها باید بشنوید و ببینید تا گوش شما با تلفظ و ساختار زبان انگلیسی آشنا شود. در فرایند یادگیری زبان انگلیسی در خانه لازم است مهارت شنیدن را در خود تقویت کنید؛ برای این منظور اقدامات مختلفی را می‌توان انجام داد که به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

استفاده از کتاب صوتی و پادکست

همان‌طور که اشاره شد خواندن کتاب‌های صوتی روی یادگیری زبان تاثیر بسزایی دارد؛ به همین دلیل اگر تازه شروع به یادگیری زبان انگلیسی در منزل کرده‌اید بهتر است از کتاب‌های صوتی استفاده کنید تا همزمان با تلفظ صحیح کلمات نیز آشنایی داشته باشید. هنگامی که مهارت شنیداری شما قدری تقویت شد و در واقع پیشرفت کردید بهتر است استفاده از کتاب صوتی را کاهش داده و فرایند یادگیری را با شنیدن پادکست‌ها ادامه دهید.

برای این منظور می‌توانید از پادکست‌های ساده که موضوع عمومی دارند استفاده کنید؛ سپس با افزایش مهارت شما در شنیدن می‌توانید از پادکست‌های تخصصی نیز با موضوع مورد علاقه خود بهره‌مند شوید. نمونه‌هایی از کتاب صوتی و پادکست‌ها که در سطح‌های مختلف وجود دارند و برای شما بسیار مفید خواهند بود عبارتند از:

  1. مناسب برای سطح مبتدی: Circle Round, But Why: APodcast Curious Kids
  2. مناسب برای سطح متوسط: 6- Minute English from the BBC، Voice of America: Learnig English، All English
  3. مناسب برای سطح پیشرفته: StoryCorps، Science Vs.، This American Life

شنیدن موزیک و رادیو

همان‌طور که اشاره شد پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی ریتم کند‌تری دارند و روان‌تر هستند؛ به همین دلیل بهتر می‌توانید با آن ارتباط برقرار کنید. با برنامه‌های گفتگو محور رادیویی و آهنگ‌ها روند سرعت لهجه و حرف زدن و یادگیری شما سریع اتفاق می‌افتد. پس بهتر است استفاده از این روش و شنیدن موزیک و رادیو را در مراحل بالاتر یادگیری زبان انگلیسی در منزل قرار دهید. برخی از کانال‌های رادیویی که به منظور یادگیری بهتر زبان انگلیسی می‌تواند موثر واقع شود بدین شرح است:

  • BBC World Service
  • Foc News Radio
  • CBS News Radio
  • ABC News Radio

ویدیوهای آموزشی و فیلم و سریال

معمولا یادگیری زبان انگلیسی در منزل برای بیشتر افراد یک روند طولانی خواهد بود و طبیعی است که تا حدودی خسته‌کننده باشد. اما با انجام برخی کارها می‌توان فرایند یادگیری را لذت‌بخش کرد. به‌طور مثال می‌توان به منظور یادگیری یک مهارت جدید به جای استفاده از دوره‌های آموزشی فارسی از دوره‌های آموزشی انگلیسی استفاده کنید. یکی دیگر از روش‌های جذاب در طول فرایند یادگیری زبان انگلیسی دیدن فیلم و سریال است که مهم‌ترین و بهترین مزیت آن این است که با کلمات و اصطلاحات عامیانه آشنا خواهید شد؛ همچنین با لهجه‌های مختلف آشنایی پیدا می‌کنید و زبان انگلیسی برای شما کاربردی‌تر می‌شود. برای یادگیری و بهره‌مندی بهتر به کمک فیلم و سریال باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • با توجه به این که ممکن است در فرایند یادگیری زبان لازم باشد فیلم یا سریال را چندین بار ببینید، باید فیلم‌ها و سریال‌هایی را انتخاب کنید که به آن علاقه‌مند هستید.
  • یک بار فیلم مورد نظر را با زیر نویس ببینید تا همزمان گوش شما با کلمات و نوشته‌های آن به خوبی آشنا شود؛ سپس بار دیگر فیلم را بدون زیرنویس ببینید ممکن است تا حدودی سخت باشد ولی اگر چندین بار آن را مرور کنید و با دقت گوش کنید به خوبی مهارت شنیداری شما تقویت می‌شود.
  • یک دفترچه و دیکشنری همراه خود داشته باشید و هنگام تماشای فیلم اصطلاحات و کلمات جدید را یادداشت کنید.
  • بعد از یادداشت کلمات جدید دائما و در طول روزها، هفته‌ها و ماه‌ها بعد نیز آن‌ها را مرور کنید تا بهتر یاد بگیرید و در مواقع لازم آن‌ها را به کار ببرید.

انتخاب فیلم و سریال مناسب برای یادگیری بهتر

یکی از مهم‌ترین روش‌ها هنگام شروع یادگیری زبان انگلیسی در خانه که می‌توانید از آن بهره‌مند شوید انتخاب فیلم و سریال مناسب است. باید توجه داشته باشید که فیلم یا سریالی که انتخاب می‌کنید باید مناسب سطح یادگیری شما باشد. اگر شنیدن و معانی دیالوگ‌‌ها برای شما راحت باشد بدین معنی است که سطح شما بالاتر بوده و باید فیلم یا سریالی انتخاب کنید که بتوانید شما را به چالش بکشد. از طرف دیگر زمانی که متوجه حرف‌ها و برخی از کلمات نمی‌شوید یعنی آن فیلم یا سریال نسبت به آموخته‌های شما از سطح بالاتری برخوردار است. پس هنگام انتخاب فیلم و سریال به این مورد توجه داشته باشید. رعایت موارد زیر نیز در این زمینه به شما کمک خواهد کرد:

  1. اگر مبتدی باشید بهترین کار این است که با انیمیشن‌های کوتاه کودکانه شروع کنید؛ زیرا دارای دیالوگ ساده و کم هستند.
  2. در سطح متوسط نیز می‌توانید مستندهایی که موضوع عمومی دارند را مشاهده کنید؛ چرا که زبان آن‌ها روان است.
  3. افرادی که در سطح پیشرفته‌ هستند نیز می‌توانند از فیلم و سریال‌های مختلف و البته مستندات تخصصی‌تر برای یادگیری زبان استفاده کنند.

 

مهارت نوشتن یا رایتینگ

برای نوشتن یک متن صحیح به زبان انگلیسی باید لازم است به چند بخش زبان تسلط داشته باشید که به شرح زیر خواهد بود:

  1. گرامر: برای بهبود و تقویت گرامر و در واقع یادگیری زبان انگلیسی در منزل می‌توانید از کتاب‌های سطح‌بندی شده متعددی که منتشر شده استفاده کنید. به کمک این کتاب‌ها با صفر تا صد دستور زبان انگلیسی آشنا خواهید شد و برای تسلط بیشتر تمرینات آن را حل کنید. سری کتاب‌های Grammar ln Use که شامل سه سطح است از جمله کتاب‌هایی که برای یادگیری زبان انگلیسی در خانه بسیار مفید و کاربردی خواهد بود.
  2. دامنه لغات وسیع: برای این که به راحتی بتوانید در مورد موضوعات مختلف بنویسید باید دامنه لغات خود را افزایش دهید. لازم است بدانید که دامنه لغات شما از طریق شنیدن و خواندن می‌تواند گسترش پیدا کند؛ البته تنها نوشتن کلمات روی کاغذ و خواندن آن‌ها کافی نیست بلکه بهترین و موثرترین روش استفاده از تکنیک تکرار فاصله‌دار یا جعبه لایتنر برای به خاطر سپردن کلمات است. در تکنیک تکرار فاصله‌دار باید لغات و را مدام تکرار کنید اما تکرار کلمات باید با فاصله باشد. در روش جعبه لایتنر نیز باید به این صورت عمل کنید که به جای این که در روز یک لغت را صد بار تکرار کنید؛ با فاصله زمانی مختلف آن را ده بار و هر بار ده مرتبه تکرار شود.

تسلط بر مهارت نوشتن و مراحل آن

برای این که بتوانید به خوبی از مهارت نوشتن زبان انگلیسی در خانه برخوردار شوید باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • در مرحله اول از کلماتی که می‌خواهید یاد بگیرید یک فلش کارت درست کنید به این صورت که روی برگه‌های کوچک آن را بنویسید.
  • فلش کارت‌هایی که درست کرده‌اید را بر اساس میزان تسلطی که بر آن دارید دسته‌بندی کنید.
  • دسته‌بندی کلمات به این منظور است که کلمات سخت بیشتر تکرار شود آن‌ها را ابتدا هر روز و بعد از آن هر هفته و هر ماه مرور کنید. اگر درست کردن فلش کار زمان‌بر و دشوار است می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی که امکان درست کردن فلش کارت را فراهم کرده‌اند استفاده کنید.

سخن پایانی

در صورتی که سه اصل مهم در زبان انگلیسی را به خوبی یاد بگیرید در نهایت می‌توانید به اصل چهارم یعنی صحبت کردن یا همان اسپیکینگ دست یابید. رسیدن به این چهار مورد مستلزم رعایت نکات و مراحلی است که هنگام یادگیری هرکدام باید انجام شود تا به صورت کامل و به درستی زبان انگلیسی را در خانه یاد بگیرید.

آموزش زبان انگلیسی

اگر پایه زبان شما صفر است می توانید همین حالا شروع کنید

زبان ترکی استانبولی

برای شروع یادگیری زبان ترکی استانبولی همین حالا اقدام کنید

اموزش های مقطع ابتدایی

شامل کلیه دروس پایه اول تا ششم ابتدایی

اموزش های متوسطه اول

شامل کلیه دروس پایه هفتم تا نهم

فیلم اموزشی تدریس کتاب استانبول

تدریس کتاب استانبول A2

فیلم های اموزشی پایه دهم

تدریس گام به گام کلیه دروس پایه دهم

فیلم های اموزشی پایه یازدهم

تدریس گام به گام کلیه دروس پایه یازدهم

فیلم های اموزشی پایه دوازدهم

تدریس گام به گام کلیه دروس پایه دوازدهم