لوگو پروان آکادمی

چگونه ترکی استانبولی صحبت کنیم ؟

بعنوان کسی که زمان زیادی را صرف یادگیری زبان ترکی کرده ام و هم اکنون تدریس این زبان را انجام میدهم. در این مسیر فاکتورهای مختلفی را برای یادگیری و اموزش استفاده کردم . برای اینکه بتوانید ترکی صحبت کنید چندین ترفند عالی وجود دارد که استفاده از انها این مسیر را برای شما هموار میکند. پس با ما همراه باشید.

گام اول در اینکه چگونه ترکی حرف بزنیم :

برای شروع یادگیری ابتدا باید حروف الفبای ترکی  و سپس گرامر ها را یادبگیریم تا بتوانیم جمله بندی صحیحی داشته باشیم.بیشتر حروف الفبای ترکی مانند حروف انگلیسی میباشد و تلفظ یکسانی دارند و بعضی از حروف نیز متفاوت بوده که یادگیری انها اصلا کار سختی نیست.

مثل : ( ş که صدای ش میدهد )  ( ç که صدای چ میدهد )

گام دوم در اینکه چطور ترکی صحبت کنیم ؟

سعی کنید تلفظ صحیح این حروف را یاد بگیرید و انها را تکرار کنید در آموزش رایگان ویدیویی حروف الفبای ترکی تلفظ ها را برای شما بیان کردیم که میتوانید ازآن استفاده کنید.

شروع به یادگیری و تلفظ کلمه های ساده اما پرکاربرد بکنید مثل سلام در ترکی ، احوالپرسی به ترکی .

گام سوم در یادگیری ترکی استانبولی :

استفاده از فیلم های ترکیه ای و سریالها  در این زمینه بسیار کارساز میباشد  و شما میتوانید کلمه های پرکاربرد را در طول مکالمات و تلفظ آنها را یاد بگیرید برای این کار ابتدا فیلم ها را با زیرنویس نگاه کرده و کلمه ها را در ذهن خود تکرار کنید و معنی ان ها را بگویید . مزیتی که این فیلم ها دارند این است که کلمه ها ی مهم ، سلام ها و خداحافظی ها ، عبارات پرکاربرد مثل نوش جان ، ببخشید و … به صورت مداوم تکرار میشود و این باعث میشود که کلمه ها را به صورت صحیح یاد بگیرید .پس از ان میتوانید فیلم ها را بدون زیرنویس نگاه کنید و ببینید که تا چه حد متوجه میشوید .ابتدای کار شاید کمی مشکل باشد و به خوبی متوجه نشوید اما به مرور اگر توجه کنید .میبنید که مکالمه ها و کلمه ها را راحت تر میفهمید..

گام چهارم در مکالمه ترکی استانبولی :

گوش دادن به اهنگ های ترکیه ای .ابتدا اهنگ را چندین بار  گوش کنید . سعی کنید معنی جمله ها را بگویید .سپس متن اهنگ را دانلود کنید و بخوانید و معنی کنید .پس از ان متن فارسی را نگاه کنید و با معنی خود مقایسه کنید . پس از چندین بار اهنگ را گوش داده و کلمه ها را در ذهن خود تکرار کنید و همینطور اهنگ های بیشتر .نکته ای که وجود دارد این است که اهنگ هایی مثل اهنگ ها ابراهیم تاتلیس ، ابرو گوندش کلمات رسا تر و قابل فهم تر میباشد.اگر در ابتدای کار با این اهنگ ها شروع کنید کار برای شما اسان تر میشود.

گام پنجم در اینکه چطور ترکی استانبولی صحبت کنیم ؟

سعی کنید دوستان ترک پیدا کنید و در جمع آنها حضور پیدا کنید و با انها ترکی حرف بزنید .اصلا خجالت نکشید که کلمه ها را اشتباه بگویید.اشتباه کردن لازمه ی یادگیری است.

از انها بخواهید ایرادات تلفظ و معانی را به شما بگویند. پس از مدتی که در جمع ترک زبانان باشید ابتدا واژه ها را سخت متوجه میشوید .اما پس از مدتی میبنید که حرف ها را بهتر میفهمید و این یعنی لیستنیگ شما قوی شده است و پیشرفت خیلی خوبی میباشد زیرا برای اینکه بتوانیم با مخاطب خود حرف بزنیم باید ابتدا متوجه بشویم که او چه میگوید؟

گام ششم در آموزش ترکی استانبولی :

امروزه با پیشرفت فضاهای مجازی و بستر اینترنت به راحتی میتوانید کانالها و پیج های آموزش زبان ترکی پیدا کنید . در گروه ها با یکدیگر صحبت کنید و از ادمین نیز کمک بخواهید و سوالات خود را بپرسید.هرچه در جمع ها و گروها حضور فعال داشته باشید پیشرفت شما سریع تر اتفاق میفتد..

 

گام هفتم در مکالمه های ترکی استانبولی :

در کتابخانه ها و یا کتابفروشی ها ، کتاب هایی با داستان های ترکی قطعا وجود دارد .با تهیه این کتاب ها و معنی کردن آنها میتوانید کلمه های جدید یاد بگیرید و اگر انها را در جایی شنیدید برای گوش شما نا اشنا نیست و با آن اشنایی دارید .همچنین با استفاده از اپلیکیشن هایی که به صورت نصبی روی گوشی نصب میشوند میتوانید تلفظ ها را یاد گرفته و با ان ها ارتباط برقرار کنید.اگر حتی در تلفظ و یا معنی کلمه هایی به مشکل خوردید میتوانید با ابزار رایگان گوگل ترنسلیت تلفظ و معنی کلمه ها را از هر زبانی به زبان دیگر پیدا کنید و آن ها را یاد بگیرید.

گام هشتم در یادگیری اینکه چگونه ترکی صحبت کنیم ؟

اخبار ترکی را دنبال کنید. این روش بسیار روش خوبی برای یادگیری مکالمه ترکی میباشد به هر حال گوش دادن به تلفظ کلمه ها کمک بسیاری میکند تا شما نیز ان ها را صحیح بیان کنیدو در گفتن کلمه ها ابایی نداشته باشید. با این اخبار ها میتوانید جنبه ی شنیداری و خواندن زبان ترکی را تقویت کنید.

گام نهم در یادگیری ترکی استانبولی :

اصطلاحات رایج ترکی مانند ضرب المثل های ترکی ، مکالمه های رایچ در زبان ترکی ، کلمه های پرکاربرد ترکی همگی اینها به شما در یادگیری زبان ترکی کمک شایانی میکند.

گام دهم در یادگیری ترکی استانبولی :

زبان ترکی از اصلی به نام تطابق آوایی پیروی میکند که این اصل در همه ی مکالمه ها و کلمه ها وجود دارد و بخشی میباشد که هرچه سریعتر ان را یادبگیرید به نفع شما خواهد بود در این اصل تعدادی از حروف های صدادار با حرف های معینی تطابق پیدا میکنند دلیل این امر تلفظ راحت تر و زیباتر میباشد این اصل در کل زبان ترکی یکسان است.برای اطلاعات بیشتر از اصل تطابق آوایی ترکی کلیک کنید.

لینک های مفید

جلسه اول :حروف الفبای ترکی استانبولی

جلسه دوم :مضاف و مضاف الیه در ترکی

جلسه سوم :اسم و قواعد ان در ترکی 

جلسه چهارم :جمع بستن اسامی

جلسه پنجم :انواع ضمایر و نقش انها درجملات (ضمایر فاعلی ، مفعولی ، پرسشی ، مبهم و..)

جلسه ششم :اصل تطابق آوایی در ترکی

جلسه هفتم :انواع زمان ها در ترکی (انواع زمان ماضی ، حال ، آینده با شکل های منفی ، مثبت ، سوالی )

جلسه هشتم :انواع کلمه های پرکاربرد در ترکی

جلسه نهم :مکالمه های روزمره ترکی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *